Our website uses cookies. A cookie is a small text file which will be saved on your computer or mobile device when you visit our website. More information? Read our cookie policy.
inscription, on the inside of the hull: ‘T. Mc KNIGHT / Ship Modeller / 66. NEW CHURCH STREET / BERMONDSEY / LONDON. S.E.’
inscription, on the stern: ‘LUMLEY’s PATENT RUDDER’
Description
Zwart en roze model van een elliptisch hek met schroefraam, met twee steunen op een grondplank. De roersteven heeft een hiel en drie roerstellen, de roerkoning is rond en loopt tot op het dek, waar een korte roerpen zit. Het roerblad is verticaal in twee stukken opgedeeld, het achterste deel met drie roerstellen aan het voorste bevestigd. Het achterblad heeft een eigen roerkoning, die aan een schuifmechanisme, dat met drie poten tegen het wulf is bevestigd, vastzit: bij draaiing van het roer slaat het achterblad door dit mechanisme extra ver uit.
model: height 49 cm × width 27.4 cm × depth 45 cm packaging capsule: height 53.5 cm × width 60.5 cm × depth 32.5 cm
Explanatory note
Slechts één halfmodel met een Lumleys patentroer is ons bekend: NG-MC-1192. In recente jaren is met hetzelfde principe weer geëxperimenteerd onder de naam 'Becker's flap rudder'. In 1990 kwam I. Gökdemir met een tweedelig scheepsroer van hetzelfde ontwerp op de markt.