Our website uses cookies. A cookie is a small text file which will be saved on your computer or mobile device when you visit our website. More information? Read our cookie policy.
inscription, on the base: ‘Mortier Stelling / van de / BOMBARDEER CORVETTEN / PROSERPINA / HEKLA EN MEDUSA’
label, on the wall: ‘120’, former inventory label
Description
Model van de dwarsdoorsnede van een schip, waarop tweemaal de constructie van de ondersteuning van een mortierstelling is aangegeven, op standaard op grondplank. Aan één kant is de constructie geheel uitgewerkt en kan geheel uit elkaar genomen worden, aan de andere is zij slechts ten dele weergegeven. Het schip heeft twee dekken; onder iedere mortierstelling zijn in het ruim vijf kattesporen aangebracht, gaande van de ene kant naar de andere onder de dekbalken van het onderste dek. Tussendeks zijn in lengterichting twee wanden aangebracht van opeengestapelde balken, verbonden door zwaluwstaarten, die het bovendek ondersteunen. Het uitgewerkte deel is verder geheel volgebouwd met balken en stutten, waardoor in het ruim twee kasten ontstaan, het geheel afgewerkt met een groot aantal toegevoegde metalen en kunstknieën. Dit deel is ook gedetailleerd met de mortier op haar affuit à pivot. Delen van het dek moeten verwijderd worden om de pivot te laten draaien. Het mortier is 6.8 cm lang en heeft een 15 mm kaliber. Het andere, niet uitgewerkte gedeelte, is voorzien van de kap waarmee het geschut afgedekt wordt. Tussen beide mortierstellingen is een luik met roosters aangebracht. Het model heeft vier geschutpoorten aan iedere zijde aangebracht. Schaal 1:20 (volgens Obreen).
model: height 47 cm × width 72.5 cm × depth 50 cm packaging capsule: height 56 cm × width 79.5 cm × depth 55 cm
Explanatory note
De bombardeerkorvetten Hekla (1819-1821, afgevoerd 1830), Proserpina (1818-1821, afgevoerd 1835) en Medusa (1827, afgevoerd 1835) hadden alle een dergelijk verband ter ondersteuning van hun mortierstelling. Zij werden alle door P. Glavimans Jz. te Rotterdam gebouwd en waren 36.23 m lang. Het model werd pas in 1842 bij de Rijkswerf te Rotterdam besteld.