Our website uses cookies. A cookie is a small text file which will be saved on your computer or mobile device when you visit our website. More information? Read our cookie policy.
Model van de dwarsdoorsnede van een schip, waarop de constructie van de ondersteuning van een mortierstelling is aangegeven. Het schip heeft twee dekken; in het ruim onder de mortierstelling zijn vijf kattesporen om en om aangebracht. Tussendeks zijn in lengterichting twee wanden aangebracht van opeengestapelde balken, verbonden door zwaluwstaarten, die het bovendek ondersteunen. De constructie is volgebouwd met balken en stutten, in het ruim met drie rijen zware stutten. Het geheel is afgewerkt met een groot aantal toegevoegd metalen en kunstknieën. Op het bovendek is de pivot aangebracht onder een rechthoekige houten kap en delen van het dek, die verwijderd kunnen worden. In het dek is ook een luik met roosters aangebracht. Op het bovendek zijn aan iedere zijde drie geschutpoorten voor carronaden aangebracht. Schaal 1:20 (volgens Obreen).
model: height 31 cm × width 48.5 cm × depth 43.8 cm packaging capsule: height 41 cm × width 56.5 cm × depth 49 cm
Explanatory note
De bombardeerkorvetten Hekla (1819-1821, afgevoerd 1830), Proserpina (1818-1821, afgevoerd 1835) en Medusa (1827, afgevoerd 1835) hadden alledrie een dergelijk verband ter ondersteuning van hun mortierstelling. Zij werden alledrie door P. Glavimans Jz. te Rotterdam gebouwd en waren 36.23 m lang. Het model werd pas in 1842 bij de Rijkswerf te Rotterdam besteld.