Our website uses cookies. A cookie is a small text file which will be saved on your computer or mobile device when you visit our website. More information? Read our cookie policy.
inscription, top centre: ‘Z.M. RAMTORENSCHIP SCHORPIOEN’
inscription, bottom centre: ‘GEBOUWD TE LA SEYNE DOOR DE SOCIETE NOUVELLE DES FORGES ET CHANTIERS DE LA MEDITERRANÉE / 1/50 DER WARE GROOTTE’
Description
Stapel- en blokmodel (stuurboord) van een tweemast ramtorenschip. Gepunte ramsteven, kruiserhek met balansroer met roerblad afgerond voor en achter; er is een gat voor een van de twee porpellor-schachten. Op dek twee dekhuizen, een voor en een achter, beide smal bij de geschutkoepel tussen hen in en breder uitlopend naar de stevens; op het achterste dekhuis de schoorsteen. De masten zijn Coles driebenige masten, gedeeltelijk op het model aangegeven. Schaal 1:50 (schaal op model).
Het ramtorenschip Schorpioen, lang 59.68 m, werd in 1868 in Toulon in Frankrijk gebouwd en in Engeland gewapend. De twee 23 cm Armstrong kanons werden in 1884 vervangen door een 28 cm Krupp kanon en in 1885 werd het tuig verwijderd. In 1886 zonk zij in het dok van het Nieuwediep na een aanvaring met een sleepboot, maar werd gelicht. Vanaf 1909 deed het schip dienst als logementschip te Hellevoetsluis, Vlissingen, Gorinchem en Den Helder. De Schorpioen bestaat nog en ligt - in gerestaureerde vorm - tegenwoordig in Den Helder.
J.M. Dirkzwager, 'De introductie van pantserschepen in Nederland', Tijdschrift voor zeegeschiedenis (1985) nr. 1, p. 35-37.
Jaarboek Koninklijke Marine 1968, p. 345-352.
Bruno Johannes Tideman, Memoriaal van de Marine, bevattende opgaven betrekkelijk de afmetingen, constructie, (...) van Nederlandsche oorlogsschepen en omtrent enige havens, dokken, sluizen, werven enz., Amsterdam, 1876-1880, livret F.