Het Rijksmuseum maakt gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat een website op uw computer of mobiel toestel opslaat wanneer u onze site bezoekt. Meer weten? Lees ons cookiebeleid.
opschrift, linksonder, op een stuk papier, in inkt: ‘Ingezonden ter voldoening aan de / aanschrijving van de 3den Maart 1846 / D.N. 103 / Amsterdam den 8 Februari 1851. / De Hoofdingenieur der Marine.’
opschrift, midden boven, op een ovaal label: ‘PRINS / HENDRIK / der NEDERLANDEN / FREGAT / Van 38 STUKKEN / (nieuw model)’
opschrift, rechtsonder, op een stuk papier, in inkt: ‘Voornaamste afmetingen. / [followed by measurements and armament]’
etiket, midden rechts: voormalig inventarisnummer
schaalverdeling, rechtsonder: messing schaalverdeling in duimen
Omschrijving
Gepolychromeerd mallenmodel (stuurboord) van een driemaster. Eén en twintig geschutpoorten op twee dekken. Op de kraanbalk een leeuwenkop. Achterschip met elliptisch hek en versierde zijgalerij van één verdieping, daarboven een open dek; roer met ronde roerkoning en afgerond roerblad. De zeeg is bijna vlak, één barkhout. Het model is van alle rusten met jufferblokken voorzien. Gepiekt rondspant. Schaal 1:50 (schaal op model).
Het fregat van 38 stukken de Prins Hendrik der Nederlanden, lang 48 m, werd door J. Vos in 1844-1847 in Amsterdam gebouwd. Zij was een prototype volgens de ontwerp-principes van Sir William Symonds, die een teleurstelling bleken. Er werden dan ook maar enkele schepen naar Symonds principes in Nederland gebouwd, waaronder het zusterschip de Prinses Sophia. In 1859 werd de Prins Hendrik omgebouwd tot drijvende batterij en herdoopt Pollux, maar als zodanig nooit in gebruik genomen en afgevoerd in 1860. Tot voor kort werd de drijvende batterij Pollux verward met de Olifant.