Het Rijksmuseum maakt gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat een website op uw computer of mobiel toestel opslaat wanneer u onze site bezoekt. Meer weten? Lees ons cookiebeleid.
opschrift, linksboven, op een ovaal label: ‘ADMIRAAL VAN WASSENAER / Fregat met Stoomvermogen / 300 P:K: 45 Stukken / 1/50 der ware Grootte’
opschrift, rechtsonder, op een stuk papier, in inkt: ‘Voornaamste Bepalingen / [followed by measurements and armament] / Ingezonden bij rapport van / den Hoofd Ingenieur der Marine / te Amsterdam dd 26 Mei 1857’
Gepolychromeerd, geheel beplankt mallenmodel (stuurboord) van een driemast schroefstoomschip. Zeventien geschutpoorten op het hoofddek. Het schegbeeld is een vergulde krul. Elliptisch hek van één verdieping met ramen en verguld Rijkswapen; roer met ronde roerkoning (Amerikaans roer) en afgerond roerblad; het model heeft een tweebladige schroef in schroeflichttoestel en schroefkoker. Zeeg nagenoeg vlak, één reehout. Rondspant. Het model is voorzien van alle rusten en puttings. Schaal 1:50 (schaal op model).
Het schroefstoomschip de Piet Hein werd in 1833 als linieschip op stapel gezet, uiteengenomen en in 1853-1856 als eerste Nederlands schroefstoomfregat afgebouwd door A.E. Tromp in Amsterdam, 45 stukken, lang 59.62 m, herdoopt de Admiraal van Wassenaer. De constructie van het achterschip met schroefkoker, geïnspireerd op Engelse voorbeelden en tegen de wil van de ingenieurs opgelegd door minister van Marine J. Enslie en diens adviseur H.G. Jansen, was geen succes, omdat de lijn van het achterschip door het gat werd verstoord. Het kwam zelfs tot een parlementaire enquète in 1861 over de Eversten en de Admiraal van Wassenaer, die beide van deze constructie waren voorzien en zo hevig trilden, dat men vreesde dat het gehele achterschip zou afbreken. Voor daaropvolgende schepen werd op advies van Tromp gekozen voor het ontwerp van L.K. Turk.