Het Rijksmuseum maakt gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat een website op uw computer of mobiel toestel opslaat wanneer u onze site bezoekt. Meer weten? Lees ons cookiebeleid.
etiket, op de raderkast: ‘541’, voormalig inventarisnummer
Omschrijving
Model van de stuurboord raderkast tegen een deel van de scheepswand, met een cycloidaal scheprad of waaierwiel. De schepborden zijn in smalle stroken verdeeld, die volgens cycloidale lijnen aan de straalijzers zijn aangebracht, zodat ze achtereenvolgend het water raken, waardoor een minimum aan trillingen ontstaat. De as van het waaierwiel loopt niet door tot de raderbalk aan de buitenzijde van de raderkast, maar steekt maar een klein stuk buiten boord en wordt ondersteund door een buitendraagtoestel (zie NG-MC-551); hierdoor is de doorzetting van de as minder, waardoor warm lopen minder vaak voorkomt. De straalijzers zijn gemonteerd op een dikke ijzeren plaat aan de as. Schaal 1:20 (afgeleid).
Dit toestel voor het strijken van de reddingboot werd in 1845 door J. Groll uitgevonden en toegepast op de raderstoomboot van 6 stukken Cycloop, lang 47 m, door A.E. Tromp in 1840-1843 in Vlissingen gebouwd; afgevoerd in 1873. Grolls uitvinding was een verbetering van een in Engels systeem, dat onveilig werd gevonden. In 1855 werd het daadwerkelijk gebruikt bij een stranding van de Cycloop bij Zandvoort.
Het belangrijkste van dit model is de afdekking van de raderkast met een reddingboot met dubbele bodem van diagonale plankdelen. Deze kan omgedraaid worden, zodat hij aan een paar scharnierende davits naast de raderkast boven het water komt te hangen. Met takels kan de boot worden neergelaten.
J.M. Dirkzwager, 'De Nederlandse marine als pionier in de technische ontwikkeling. De radervoortstuwing in het tweede kwart van de 19de eeuw', Tijdschrift voor zeegeschiedenis 10 (1991) nr. 1, p. 41-58, afb. 11-13.
J.M. Dirkzwager, 'Problemen en oplossingen bij de ontwikkeling van de stoomvaart in Nederland', Erfgoed van industrie en techniek 1 (1992) nr.3, p. 74-90, afb. p. 81.
John Bourne, A Treatise on the Steam-Engine in its Various Applications to Mines, Mills, Steam Navigation, Railways, and Agriculture, London 1861 [5th ed.], p. 383.
C. Scheffer, 'Het afbrengen van ZM stoomschip "Cycloop", van het strand nabij Zandvoort', Verhandelingen en berigten betrekkelijk het zeewezen (1858) nr. 2, p. 229 ff.
H. Kemper, Handleiding tot de kennis van het stoomwezen bij de Marine, 1853, p. 120.
J. Groll, 'De toestel tot kentering der raderkast-booten', Tijdschrift toegewijd aan het zeewezen (1845) nr. 5, p. 298-305 met afb..
H. Huijgens, Handleiding tot de kennis van het stoomwerktuig, Amsterdam 1847, p. 125, par. 156.
C. Roest, Het marine stoomwerktuig beschreven in de vorm van een woordenboek, 1842, p. 39, 44.