Proef de geschiedenis

Ruik, voel, zie en proef de geschiedenis. Wat gebeurde er toen en hoe zien we dat nu? De rondleider daagt de leerlingen uit anders te kijken en na te denken over de Nederlandse geschiedenis.

proefde Wat hebben de poses van modellen van de catwalk te maken met de heren uit de 17de eeuw? Is speculaas wel een ‘oer-Hollandse’ specerij? En welke kamer zou er bijgetekend moeten worden bij het Poppenhuis? Met verschillende werkvormen, opdrachten en met gebruik van alle zintuigen maken leerlingen kennis met de Nederlandse geschiedenis.

In de klas

Met dit lesmateriaal maken de leerlingen alvast kennis met onze collectie. Als verdieping staan daar meerdere SchoolTV filmpjes die linken aan dit onderwerp.

Praktische informatie

In het museum is een nieuwe manier van doen en laten, een klein beetje anders maar net zo leuk als vanouds. Zo zijn er bijvoorbeeld minder mensen tegelijk in het museum en is er op sommige plekken eenrichtingsverkeer.

  • Je hoeft geen aparte starttijd voor het museum te boeken. Een boeking voor dit programma is voldoende.
  • De leerlingen moeten even in de Passage wachten totdat de groep is aangemeld. Daarna kan de groep in een keer naar binnen. De rondleider wacht je daar op.
  • Zorg ervoor dat je 15 min van te voren aanwezig bent. Zo kan het programma op tijd beginnen.

Voor dit programma geldt een maximum van 15 leerlingen per rondleider. Meer leerlingen kunnen niet worden meegenomen in de rondleiding. Er is ook gratis busvervoer mogelijk.

Voor wie

Let op: 15 leerlingen per rondleider is een absoluut maximum. Meer leerlingen worden niet meegenomen in de rondleiding.

Boeken

Duur

1 uur

Prijs

€ 55 per 15 leerlingen, inclusief min. 1 en max. 2 begeleiders

Voor speciaal (basis)onderwijs geldt min. 2 begeleiders per groep van 15 leerlingen. Meer begeleiding is mogelijk in overleg.

Kerndoelen

Oriëntatie op jezelf en de wereld – tijd 52
Kunstzinnige oriëntatie 54, 56