Publicatiedatum: 12 mei 2020 - 07:00

Het Rijksmuseum publiceert vandaag de grootste en meest gedetailleerde afbeelding die ooit van een kunstwerk is gemaakt op zijn website. Het is mogelijk zo ver in te zoomen dat de verfstreken en zelfs de pigmentdeeltjes in de verf van De Nachtwacht zichtbaar worden. Vanaf woensdag 13 mei worden ook de werkzaamheden van Operatie Nachtwacht in de glazen ruimte in het museum, hervat.

Het onderzoeksteam van Operatie Nachtwacht maakt gebruik van de allernieuwste technieken en verschuift voortdurend de grenzen van wat voor mogelijk werd gehouden. Voor onderzoekers is de foto een belangrijke bron van kennis en de online-bezoekers kunnen zich tot in het kleinste detail verwonderen over Rembrandts meesterwerk.

Taco Dibbits, hoofddirecteur Rijksmuseum:

Om deze foto te kunnen maken heeft het imagingteam van het Rijksmuseum 528 foto’s van De Nachtwacht gemaakt, 24 rijen van 22 foto’s. Deze zijn met behulp van neural networks digitaal aan elkaar genaaid. De afbeelding bestaat uit in totaal 44,8 gigapixels (44.804.687.500 pixels). De afstand tussen de pixels is 20 micrometer (0,02 mm). Dit stelt de wetenschappers in staat het schilderij op afstand zeer nauwkeurig te bestuderen. De foto wordt ook gebruikt om alle toekomstige verouderingsprocessen in het schilderij nauwkeurig bij te kunnen houden.

Bekijk de foto.

Het werk aan het schilderij zelf wordt morgen, woensdag 13 mei, hervat. In het verder nog lege Rijksmuseum gaan de onderzoekers verder met het bestuderen van de staat van en het onderzoek naar Rembrandts grootste schilderij. Vanwege de Corona-crisis lag het werk in de glazen ruimte twee maanden stil. Wel is het team doorgegaan vanuit huis met het analyseren van de eerder verkregen onderzoeksdata.

Het protocol voor het werken in de glazenruimte is aangepast aan de richtlijnen van de overheid en het RIVM. Dit heeft tot gevolg dat er, om minimaal 1,5 meter afstand te kunnen houden, niet meer dan twee personen tegelijkertijd aan het schilderij kunnen werken.

De Corona-crisis zorgt ervoor dat de tweede fase van het project, de restauratiefase van Operatie Nachtwacht, is verplaatst naar begin 2021. Deze zou na de zomer van start gaan, maar dat is niet langer haalbaar.

Het Rijksmuseum zou Operatie Nachtwacht niet kunnen uitvoeren zonder begunstigers. Wij zijn dan ook zeer dankbaar voor de aanhoudende steun van en samenwerking met hoofdpartner AkzoNobel en de vele genereuze schenkers, fondsen en sponsoren die verbonden zijn aan Operatie Nachtwacht.

AkzoNobel is hoofdpartner van Operatie Nachtwacht.

Operatie Nachtwacht wordt mogelijk gemaakt door The Bennink Foundation, C.L. de Carvalho-Heineken, PACCAR Foundation, Piet van der Slikke & Sandra Swelheim, American Express Foundation, Familie De Rooij, Het AutoBinck Fonds, Segula Technologies, Dina & Kjell Johnsen, Familie D. Ermia, Familie M. van Poecke, Bruker Nano Analytics, Henry M. Holterman Fonds, Irma Theodora Fonds, Luca Fonds, Piek-den Hartog Fonds, Stichting Zabawas, Cevat Fonds, Johanna Kast-Michel Fonds, Marjorie & Jeffrey A. Rosen, Stichting Thurkowfonds en het Nachtwacht Fonds.

Dankzij bijdragen van het Ministerie Onderwijs, Cultuur & Wetenschap, de Gemeente Amsterdam, het Amsterdam Museum, founder Philips en hoofdsponsoren BankGiro Loterij, ING en KPN kunnen jaarlijks ruim 2 miljoen mensen het Rijksmuseum en De Nachtwacht bezoeken.