Tien pleurants van het praalgraf…

Jan Borman (II) (toegeschreven aan atelier van), ca. 1475 - ca. 1476, graffiguur, BK-AM-33-H

In 1465 overleed Isabella van Bourbon, de vrouw van Karel de Stoute, hertog van Bourgondië en heerser over Vlaanderen, Holland, Zeeland, Brabant en Limburg. Hij liet voor haar een praalgraf maken in de Michielsabdij in Antwerpen. Om deze tombe stonden 24 beeldjes van rouwende familieleden en…

Tien pleurants van het praalgraf…

Jan Borman (II) (toegeschreven aan atelier van), ca. 1475 - ca. 1476, graffiguur, BK-AM-33-B

In 1465 overleed Isabella van Bourbon, de vrouw van Karel de Stoute, hertog van Bourgondië en heerser over Vlaanderen, Holland, Zeeland, Brabant en Limburg. Hij liet voor haar een praalgraf maken in de Michielsabdij in Antwerpen. Om deze tombe stonden 24 beeldjes van rouwende familieleden en…

Te zien in zaal 0.4

De ontmoeting van Joachim en Anna

Meester van Joachim en Anna, ca. 1470, beeldhouwwerk, BK-NM-88

Joachim en Anna waren lang kinderloos. Totdat Anna’s gebed werd verhoord en zij op wonderbaarlijke wijze in verwachting bleek van Maria. In hun blijdschap om dit nieuws omhelzen zij elkaar teder. Ooit maakte dit intieme en haast tijdloze beeld deel uit van een groot altaar, gewijd aan het leven van…

Te zien in zaal 0.1

De welvoorziene keuken

Joachim Bueckelaer, 1566, schilderij, SK-A-1451

Niet de overdadige uitstalling van groente, fruit, vlees, gevogelte en vaatwerk die deze keukenmeiden ons hier voorhouden is het hoofdthema van het schilderij. Dat is het bezoek van Jezus bij Maria en Martha, onopvallend afgebeeld in de achtergrond. In de tegenstelling tussen voor- en achtergrond…

Te zien in zaal 0.6

De dans om het gouden kalf

Lucas van Leyden, ca. 1530, schilderij, SK-A-3841

In een doorlopend landschap plaatste Lucas van Leyden het Bijbelverhaal over de Israëlieten die ontrouw waren aan God omdat zij een gouden beeld van een kalf aanbaden. Het drieluik waarschuwt tegen ongeloof en zedeloos gedrag. Wellicht hangt de keuze voor dit zeldzame thema samen met het opkomende…

Te zien in zaal 0.6

Een schutter die een berkenmeier…

Frans Hals, ca. 1628 - ca. 1630, schilderij, SK-A-135

Deze jolige man heft het glas alsof hij ons toedrinkt. Hoewel de gangbare stijl in Hals' tijd verfijnd en gedetailleerd was, bracht hij de verf hier met snelle, maar trefzekere streken aan. Door deze schilderwijze lijkt de man echt te bewegen. Bij zijn rechterhand is dat het beste te zien.

Te zien in de Eregalerij

Stilleven met asperges

Adriaen Coorte, 1697, schilderij, SK-A-2099

Coorte vervaardigde vooral kleine stilleventjes met een intiem karakter. Door hun eenvoudige onderwerpen - asperges of besjes – staken zijn schilderijtjes scherp af tegen de grote pronkstillevens die in de mode waren. Daarop ging het juist om de overdaad aan kostbare spullen en etenswaren, terwijl…

Te zien in zaal 2.24

Schuttersmaaltijd ter viering van…

Bartholomeus van der Helst, 1648, schilderij, SK-C-2

Schutters vormden de gewapende macht van de stad. Zij waren vrijwilligers. In Amsterdam had elk stadsdeel een eigen schutterij met een eigen verenigingsgebouw. In de 17de eeuw werden die gebouwen groter en mooier. De interieurs werden versierd met groepsportretten van de leden. In 1648 legde Van der…

Te zien in zaal 2.8

Een vrolijke vioolspeler

Gerard van Honthorst, 1623, schilderij, SK-A-180

At first sight, this painting seems like a casual celebration of the good life. Wearing a lavish, possibly Italian costume, the man is leaning out of a window. He appears to be gesturing towards someone and proposing a toast. In fact, Dutch paintings like this often contain a moral: remember, there…

Te zien in zaal 2.1

Kinderen der zee

Jozef Israëls, 1872, schilderij, SK-A-2382

Deze lieflijke scène bevat een boodschap. De visserskinderen met hun armoedige kleding en schamele speelgoed geven ons een beeld van hun toekomst. De oudste jongen torst de last van het gezin op zijn schouders en het bootje staat voor het zware leven op zee. Jozef Israëls schilderde dit thema voor…

Te zien in zaal 1.18