Javaanse hoffunctionarissen

anoniem, ca. 1820 - ca. 1870, schilderij, NG-2010-41

Kleren maken de man, ook in Indonesië. Dit zijn geen echte portretten, maar ‘typen’. De nauwkeurig geschilderde kleding en batikmotieven vertellen niet alleen uit welke regio deze mannen afkomstig zijn, ze geven ook informatie over hun rang en status. De stoere, zelfbewuste figuren zijn bijzonder:…

Te zien in zaal 1.17

Diorama van een du, dansfeest op de…

Gerrit Schouten, 1830, diorama, NG-2005-24

In de danstent is een 'du' gaande, een rollenspel met muziek en dans dat werd opgevoerd op de plantages. Zowel de spelers als de toeschouwers waren slaven. De hoofdrol was voor de 'Afrankeri', de vertelster van het verhaal, links. De man in het rode pak rechts speelt de koning. Europeanen in…

Te zien in zaal 1.17

Javaanse hoffunctionarissen

anoniem, ca. 1820 - ca. 1870, schilderij, NG-2010-40

Kleren maken de man, ook in Indonesië. Dit zijn geen echte portretten, maar ‘typen’. De nauwkeurig geschilderde kleding en batikmotieven vertellen niet alleen uit welke regio deze mannen afkomstig zijn, ze geven ook informatie over hun rang en status. De stoere, zelfbewuste figuren zijn bijzonder:…

Te zien in zaal 1.17

Javaanse hoffunctionarissen

anoniem, ca. 1820 - ca. 1870, schilderij, NG-2010-37

Kleren maken de man, ook in Indonesië. Dit zijn geen echte portretten, maar ‘typen’. De nauwkeurig geschilderde kleding en batikmotieven vertellen niet alleen uit welke regio deze mannen afkomstig zijn, ze geven ook informatie over hun rang en status. De stoere, zelfbewuste figuren zijn bijzonder:…

Te zien in zaal 1.17

Javaanse hoffunctionarissen

anoniem, ca. 1820 - ca. 1870, schilderij, NG-2010-38

Kleren maken de man, ook in Indonesië. Dit zijn geen echte portretten, maar ‘typen’. De nauwkeurig geschilderde kleding en batikmotieven vertellen niet alleen uit welke regio deze mannen afkomstig zijn, ze geven ook informatie over hun rang en status. De stoere, zelfbewuste figuren zijn bijzonder:…

Te zien in zaal 1.17

Portret van Alida Christina Assink

Jan Adam Kruseman, 1833, schilderij, SK-C-1672

Geheel volgens de laatste mode gekleed poseert Alida Assink hier voor de societyschilder Kruseman. De kleding geeft haar een modieus silhouet: brede schouders, pofmouwen en een hoepelrok laten haar middel zeer slank lijken. De grote ceintuurgesp legt extra nadruk op de taille. Kruseman was een…

Te zien in zaal 1.14

Javaanse hoffunctionarissen

anoniem, ca. 1820 - ca. 1870, schilderij, NG-2010-39

Kleren maken de man, ook in Indonesië. Dit zijn geen echte portretten, maar ‘typen’. De nauwkeurig geschilderde kleding en batikmotieven vertellen niet alleen uit welke regio deze mannen afkomstig zijn, ze geven ook informatie over hun rang en status. De stoere, zelfbewuste figuren zijn bijzonder:…

Te zien in zaal 1.17

Zilverkast

Jan Adolf Hillebrand, 1844, kast, BK-R-4927

De jonge meubelmaker Hillebrand toonde deze neogotische kast als pronkstuk op de nijverheidtentoonstelling van 1844 in Leeuwarden. Zijn ambitie werd beloond. De zilverkast werd gekocht door koning Willem II, die sinds zijn studietijd in Engeland een aanhanger was van de neogotiek. Heel ingenieus…

Te zien in zaal 1.15

Schipbreuk op een rotsachtige kust

Wijnand Nuijen, ca. 1837, schilderij, SK-A-4644

Te zien in zaal 1.14

De vaart bij ’s-Graveland

Pieter Gerardus van Os, 1818, schilderij, SK-A-3230

Te zien in zaal 1.14