Zoek in Rijksstudio
Bureau
Abraham Roentgen, ca. 1758 - ca. 1760, schrijfmeubel, BK-16676
Het bureau heeft een groot aantal verborgen vakken en laden en herbergt zelfs een uitklapbare knielbank. Het is gemaakt voor Johann Philipp von Walderdorff, aartsbisschop en keurvorst van Trier, en is bovenin versierd met diens portret en wapen. Het bureau is het rijkste pronkstuk dat ooit is…
Te zien in zaal 1.9
Schuttersmaaltijd ter viering van…
Bartholomeus van der Helst, 1648, schilderij, SK-C-2
Schutters vormden de gewapende macht van de stad. Zij waren vrijwilligers. In Amsterdam had elk stadsdeel een eigen schutterij met een eigen verenigingsgebouw. In de 17de eeuw werden die gebouwen groter en mooier. De interieurs werden versierd met groepsportretten van de leden. In 1648 legde Van der…
Te zien in zaal 2.8
Portret van een lid van de familie…
Cornelis Troost, 1736, schilderij, SK-A-3948
Dit portret wekt de indruk dat wij zo bij deze man kunnen binnenwandelen om samen met hem te genieten van kunst en muziek. Op typisch 18de-eeuwse wijze is er geen afstand, het portret wekt geen ontzag. We staan oog in oog met de opgewekte persoonlijkheid van de jongeman, lid van een rijke…
Te zien in zaal 1.1
Rivierlandschap met ruiters
Aelbert Cuyp, ca. 1653 - 1657, schilderij, SK-A-4118
In dit zonovergoten rivierlandschap laten reizigers hun paarden een ogenblik rusten. Aan hun oranje sjerpen zijn de ruiters te herkennen als officieren van het Hollandse leger. De steile heuvels zag Cuyp op een reis langs de Rijn tussen Nijmegen en Kleef. Waarschijnlijk maakte hij ter plekke…
Te zien in de Eregalerij
Stilleven met asperges
Adriaen Coorte, 1697, schilderij, SK-A-2099
Coorte vervaardigde vooral kleine stilleventjes met een intiem karakter. Door hun eenvoudige onderwerpen - asperges of besjes – staken zijn schilderijtjes scherp af tegen de grote pronkstillevens die in de mode waren. Daarop ging het juist om de overdaad aan kostbare spullen en etenswaren, terwijl…
Te zien in zaal 2.24
Haarlemse ontvangstkamer 1794
Abraham van der Hart, ca. 1793 - ca. 1795, interieuronderdeel, BK-15613
De inrichting van deze kamer is afkomstig uit het huis van de koopman en kunstverzamelaar Willem Philip Kops, aan de Nieuwe Gracht 74 in Haarlem. Deze kamer werd waarschijnlijk gebruikt voor avondontvangsten. Hij is op het stucplafond na nog geheel intact. Abraham van der Hart, de stadsarchitect…
Te zien in zaal 1.7
De Porta Pinciana te Rome
Herman van Swanevelt, 1629 - 1641, tekening, RP-T-1902-A-4593
Pot met een spiraalpatroon
anoniem, ca. -3000 - ca. -2000, pot, AK-MAK-1237
Gezicht op Den Haag
Cornelis Springer, ca. 1850 - ca. 1852, schilderij, SK-A-4875