Our website uses cookies. A cookie is a small text file which will be saved on your computer or mobile device when you visit our website. More information? Read our cookie policy.
IJzeren sliphaak, bestaande uit drie delen: een haak met een schijf in het rechte eind en draaiend om een as die in de bocht geplaatst is; een frame bestaande uit twee metalen strips, aan de ene zijde verbonden door de as van de haak en aan de andere door een schijf en een harp; twee ronde metalen platen om haak en frame heen, die draaien om een as door in de haak. Aan ogen aan de uiteinden van de as van de schijf in het frame zitten twee extra lijnen.
De voornaamste functie van deze platen is het voorkomen dat obstakels in de haak verstrikt raken. Met de harp wordt de haak aan de reddingboot bevestigd. Een pin door de ronde platen borgt de haak en moet voor het strijken verwijderd worden. Om de haak te openen wordt dan de lijn, die over de schijven van haak en frame loopt, losgegooid en het gewicht van de boot zorgt dat de haak om de as draait en de sloepstakel loslaat. Twee handvaten aan de ronde platen vereenvoudiging de bediening. Deze sliphaak werd in 1859 op Nederlandse oorlogsschepen beproefd en daarna officiëel bij de Marine ingevoerd.