Our website uses cookies. A cookie is a small text file which will be saved on your computer or mobile device when you visit our website. More information? Read our cookie policy.
inscription, bottom left, on a square metal label: ‘EVERTSEN / Fregat met Stoomvermogen.’
inscription, bottom right, on a piece of paper, in ink: ‘Voornaamste Afmetingen / [measurements and armament] / Vlissingen, 9 Mei 1857 / De Hoofd Ingenieur der Marine / Turk’
label, centre right: ‘491’, former inventory label
scale, bottom right: brass scale in inches
Description
Gepolychromeerd, geheel beplankt mallenmodel (stuurboord) van een driemast schroefstoomschip. Achttien geschutpoorten op het hoofddek. Het schegbeeld is een vergulde torso van en geharnaste man, blootshoofds. Elliptisch hek van één verdieping, zijgalerij van één verdieping; roer met ronde roerkoning (Amerikaans roer) en recht roerblad met afgeronde hoeken; het model heeft een schroefraam en schroefkoker voor een schroeflichttoestel. Zeeg nagenoeg vlak, één reehout. Rondspant; achter de schroefsteven komt de kiel omhoog. Schaal 1:50 (schaal op model).
Het schroefstoomschip van 51 stukken Evertsen, lang 63.5-67 m, werd in 1854-1857 te Vlissingen gebouwd door L.K. Turk; in 1881 te Willemsoord van machines en ketels ontdaan; herdoopt Neptunus in 1893; afgevoerd in 1921. De constructie van het achterschip met schroefkoker, geïnspireerd op Engelse voorbeelden en tegen de wil van de ingenieurs opgelegd door minister van Marine J. Enslie en diens adviseur H.G. Jansen, was geen succes, omdat de lijn van het achterschip door het gat werd verstoord. Het kwam zelfs tot een parlementaire enquète in 1861 over de Eversten en de Admiraal van Wassenaer, die beide van deze constructie waren voorzien en zo hevig trilden, dat men vreesde dat het gehele achterschip zou afbreken. Voor daaropvolgende schepen werd op advies van Tromp gekozen voor een ontwerp van L.K. Turk.