Our website uses cookies. A cookie is a small text file which will be saved on your computer or mobile device when you visit our website. More information? Read our cookie policy.
label, on the frame: ‘542’, former inventory label
Description
Model van de ontkoppeling van de krukas van een scheprad, op een grondplank. De pen van de kruk valt in een gleuf van een kop op de kruk van de rader-as, die, wanneer in de juiste stand gedraaid, de pen loslaat en daarmee de as ontkoppelt. Bij iedere slag beweegt de pen van de kruk daarna vrij door de gleuf heen. Beide assen kunne met een zwengel worden bewogen. Schaal 1:10 (afgeleid).
Dit model is volgens het ontwerp van Samual Seaward. Het nadeel lag daarin dat de twee assen zeer nauwkeurig uitgelijnd moesten zijn, omdat anders de pen van de kruk de kop van de rader-as zou raken. C. Roest merkte deze methode tijdens een bezoek in Engeland op en introduceerde het in Nederland.
A.J. Hoving, 'Early Dutch Paddlewheelers', Model Shipwright (1992) nr. 79, p. 59-63.
J.M. Dirkzwager, 'De Nederlandse marine als pionier in de technische ontwikkeling. De radervoortstuwing in het tweede kwart van de 19de eeuw', Tijdschrift voor zeegeschiedenis 10 (1991) nr. 1, p. 41-58, afb. 6.
H. Huijgens, Handleiding tot de kennis van het stoomwerktuig, Amsterdam 1847, p. 128-129, pl. XII, afb. 133-135.
C. Roest e.a., 'Rapporten van een commissie welke in de october des jaars 1840 op last van ZE Minister van Marine en Kolonieen met ZM Stoomschip Etna naar Londen is geweest tot onderzoek van de in Engeland geoctrooieerde spinmachines voor hennepgartens van de Heeren Gebr. Blyth aldaar, alsmede tot het doen van andere onderzoekingen betrekkelijk den scheepsbouw, de stoomschepen en de stoomwerktuigen', Verhandelingen en berigten betrekkelijk het zeewezen (1843) nr. 3, p. 148 ff.
C. Roest, Het marine stoomwerktuig beschreven in de vorm van een woordenboek, 1842, p. 55, pl. IX afb. 3-5.