Omschrijving
Haori voor een man met een versiering op de voering van een cirkelvormige afbeelding van een heuvellandschap met daarboven een gecalligrafeerd gedicht, zichtbaar tussen twee schuifdeuren met calligrafie en een zegel, links beneden een driehoekig vlak met een ruitpatroon waarop een afbeelding van een zwarte theekom, rechts boven een theeschep (chashaku) met zijn doos. Op de rechter schuifdeur: ‘Takagamine Koetsu’, zegel ‘Daikyoan’; op de linkerdeur ‘Konoe Ozan’, signatuur (kao), mogelijk niet van Ozan. De calligraaf Konoe Nobuhiro (1599-1649), priesternaam Ozan, tevens geschoold in poëzie, de theeceremonie en het wierookspel, speelde een belangrijke rol in het kunstleven aan het Keizerlijke hof van de eerste helft van de 17e eeuw. Hij verkeerde in dezelfde kringen als de calligraaf en keramist Hon’ami Koetsu (1558-1637); de afgebeelde theekom is in Koetsu’s stijl en vertoont overeenkomsten met de kom ? ‘Azuma’. De tekening op de kom doet denken aan de ronde heuvels van Takagamine, hier zichtbaar door de geopende schuifdeuren van (waarchijnlijk) de tempel Daikyoan. De sfeer van het landschap wordt geïllustreerd door het boven de heuvels afgebeelde gedicht van Fujiwara Toshinari (1114-1204): ‘Yo no naka yo michi koso nakere omoi iru yama no oku ni mo shika zo naku naru’ (‘Er is geen ontsnappen aan de wereld, denk ik. Zelfs diep in de bergen klinkt de roep van herten’). De doos van de theeschep draagt de naam van de theeschep: [...] ‘...’ (‘...’) Zwarte glanzende zijde (habutae), de bruine voering met brokaat geweven decoratie. Vijf familiewapens (mon) van (tomoe).