Dit object is nog niet digitaal beschikbaar
Heeft u interesse in het gebruik van de afbeelding? Neem dan contact op met de Afdeling Beeld
Identificatie
Titel(s)
Indiër op een steigerend paard, aangevallen door een leeuw
Objecttype
Objectnummer
BK-2023-13
Opschriften / Merken
- merk, plint voorzijde rechts, ingestippeld in het metaal: ‘FROMENT-MEURICE 1848 PARIS’
Vervaardiging
Vervaardiger
- beeldhouwer: firma Froment-Meurice (vermeld op object)
Plaats vervaardiging
Datering
1848
Materiaal en Techniek
Toelichting
Dat beide groepen, die duidelijk als elkaar pendants zijn geconcipieerd, waren bedoeld als personificaties van de werelddelen Amerika (a) en Azië (b) kan niet worden uitgesloten, maar wordt enigszins weersproken door de gekozen rijdieren en hun aanvallende roofdieren: dat a Amerika zou voorstellen is goed voorstelbaar, maar de aanvallende tijger is een roofdier dat alleen in het wild in Azië voorkomt. Als symbool van Azië zou de Indiër op een steigerend paard niet door een Afrikaanse leeuw zijn aangevallen. Er zijn voor zover bekend geen andere exemplaren van dit paar bronzen bekend en dat sterkt de gedachte dat ze werden vervaardigd als (unieke?) proefstukken of nevenproducten van modellen die oorspronkelijk voor zilver waren bestemd, en niet in oplage op de markt werden gebracht. De gestippelde signatuur, het ontbreken van een gietersmerk en de datum 1848 - een jaar voor de expositie van de twee zilveren exemplaren - wijzen daar eveneens op. Als zilveren sculpturen zouden ze deel kunnen hebben uitgemaakt van een rijk surtout de table. Op een foto van de stand van Froment-Meurice op de Parijse Exposition des Produits de l'Industrie van 1849 zijn inderdaad - met enige moeite - beide beeldengroepen te ontwaren tussen de overdaad aan zilverwerk: de groep met de Indiaan op een bison staat direct links van een grote kist, op een half-bolvormige voet (cloche?), terwijl de groep met de Indiër te paard er recht onder is te zien, een etage lager. De lichte kleur op de oude zwartwit foto doet vermoeden dat de in 1849 getoonde exemplaren in zilver waren uitgevoerd. Froment-Meurice maakte geregeld gebruik van beeldhouwers bij het maken van sculpturale onderdelen voor zijn edelsmeedwerk en het ligt - gezien de overtuigende sculpturale kracht van beide bronzen - voor de hand dat ook hier een beeldhouwer de hand gehad heeft in het ontwerp. De veelzijdige Jean-Jacques Feuchère (1807-1852) komt in de eerste plaats in aanmerking als auteur van beide beeldengroepen, omdat de stijl van beide groepen goed aansluit bij zijn autonome werk. Bovendien werkte Feuchère in deze jaren intensief samen met Froment-Meurice aan een zilveren schild versierd met een zittende Neptunus omgeven door vier ovale scenes in bas-relief - Feuchère leverde o.a. de Neptunus en een reliëf met een ruitergevecht - en aan het grandioze surtout de table voor de duc de Luynes.
Verwerving en rechten
Credit line
- Schenking van de heer H.B. van der Ven, Den Haag
Verwerving
schenking 19-dec-2023
Copyright
Relaties
Documentatie
Duurzaam webadres
Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL:
http://hdl.handle.net/10934/RM0001.COLLECT.848246
Vragen?
Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!