Het Rijksmuseum maakt gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat een website op uw computer of mobiel toestel opslaat wanneer u onze site bezoekt. Meer weten? Lees ons cookiebeleid.
etiket, op het frame: ‘543’, voormalig inventarisnummer
Omschrijving
Model van de ontkoppeling van de krukas van een scheprad, op een grondplank. De pen van de kruk valt in een holle bus in het oog van de kruk van de rader-as, die losgeschroefd kan worden en verwijderd en daarmee de as ontkoppelt. Bij iedere slag beweegt de pen van de kruk daarna vrij door de gleuf van de raderkruk, die op de plaats van de bus is opengebleven. Schaal 1:10 (afgeleid).
Dit model is volgens de methode die Bourne aan Grantham toeschrijft. Het model werd gemaakt voor het raderstoomschip van 7 stukken Vesuvius, lang 43 m, door C.J. Glavimans in 1840-1843 te Rotterdam gebouwd; afgevoerd in 1857.
J.M. Dirkzwager, 'De Nederlandse marine als pionier in de technische ontwikkeling. De radervoortstuwing in het tweede kwart van de 19de eeuw', Tijdschrift voor zeegeschiedenis 10 (1991) nr. 1, p. 48-50.
John Bourne, A Treatise on the Steam-Engine in its Various Applications to Mines, Mills, Steam Navigation, Railways, and Agriculture, London 1861 [5th ed.], p. 328.