Het Rijksmuseum maakt gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat een website op uw computer of mobiel toestel opslaat wanneer u onze site bezoekt. Meer weten? Lees ons cookiebeleid.
opschrift, aan de binnenzijde van de romp: ‘T. Mc KNIGHT / Ship Modeller / 66. NEW CHURCH STREET / BERMONDSEY / LONDON. S.E.’
opschrift, op de achtersteven: ‘LUMLEY’s PATENT RUDDER’
Omschrijving
Zwart en roze model van een elliptisch hek met schroefraam, met twee steunen op een grondplank. De roersteven heeft een hiel en drie roerstellen, de roerkoning is rond en loopt tot op het dek, waar een korte roerpen zit. Het roerblad is verticaal in twee stukken opgedeeld, het achterste deel met drie roerstellen aan het voorste bevestigd. Het achterblad heeft een eigen roerkoning, die aan een schuifmechanisme, dat met drie poten tegen het wulf is bevestigd, vastzit: bij draaiing van het roer slaat het achterblad door dit mechanisme extra ver uit.
model: hoogte 49 cm × breedte 27,4 cm × diepte 45 cm capsule: hoogte 53,5 cm × breedte 60,5 cm × diepte 32,5 cm
Toelichting
Slechts één halfmodel met een Lumleys patentroer is ons bekend: NG-MC-1192. In recente jaren is met hetzelfde principe weer geëxperimenteerd onder de naam 'Becker's flap rudder'. In 1990 kwam I. Gökdemir met een tweedelig scheepsroer van hetzelfde ontwerp op de markt.