Het Rijksmuseum maakt gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat een website op uw computer of mobiel toestel opslaat wanneer u onze site bezoekt. Meer weten? Lees ons cookiebeleid.
opschrift, op het voetstuk: ‘Mortier Stelling / van de / BOMBARDEER CORVETTEN / PROSERPINA / HEKLA EN MEDUSA’
etiket, op de wand: ‘120’, voormalig inventarisnummer
Omschrijving
Model van de dwarsdoorsnede van een schip, waarop tweemaal de constructie van de ondersteuning van een mortierstelling is aangegeven, op standaard op grondplank. Aan één kant is de constructie geheel uitgewerkt en kan geheel uit elkaar genomen worden, aan de andere is zij slechts ten dele weergegeven. Het schip heeft twee dekken; onder iedere mortierstelling zijn in het ruim vijf kattesporen aangebracht, gaande van de ene kant naar de andere onder de dekbalken van het onderste dek. Tussendeks zijn in lengterichting twee wanden aangebracht van opeengestapelde balken, verbonden door zwaluwstaarten, die het bovendek ondersteunen. Het uitgewerkte deel is verder geheel volgebouwd met balken en stutten, waardoor in het ruim twee kasten ontstaan, het geheel afgewerkt met een groot aantal toegevoegde metalen en kunstknieën. Dit deel is ook gedetailleerd met de mortier op haar affuit à pivot. Delen van het dek moeten verwijderd worden om de pivot te laten draaien. Het mortier is 6.8 cm lang en heeft een 15 mm kaliber. Het andere, niet uitgewerkte gedeelte, is voorzien van de kap waarmee het geschut afgedekt wordt. Tussen beide mortierstellingen is een luik met roosters aangebracht. Het model heeft vier geschutpoorten aan iedere zijde aangebracht. Schaal 1:20 (volgens Obreen).
model: hoogte 47 cm × breedte 72,5 cm × diepte 50 cm capsule: hoogte 56 cm × breedte 79,5 cm × diepte 55 cm
Toelichting
De bombardeerkorvetten Hekla (1819-1821, afgevoerd 1830), Proserpina (1818-1821, afgevoerd 1835) en Medusa (1827, afgevoerd 1835) hadden alle een dergelijk verband ter ondersteuning van hun mortierstelling. Zij werden alle door P. Glavimans Jz. te Rotterdam gebouwd en waren 36.23 m lang. Het model werd pas in 1842 bij de Rijkswerf te Rotterdam besteld.